Thursday, November 27, 2014

Mida kõike küla peal süüa tehakse

Nii ütles kunagi ammu-ammu, veel MSNi olemasolu ajal sõber Meremehe Naine minu tolle-päeva-staatuse kohta. Ei tea, mis seal kirjas oli, aga ilmselt olin ma siis tubli koduperenaine ja tegin hästi süüa küll.

Praegu on elu mõnevõrra hullumeelne ja kogu koduõppe-- projektitöö- ja riigitöökaose sees on vaja üht mõistlikku ja toimivat asja. Planeeritud nädalamenüü ja kindel poenimekiri sobivad hästi, sest projektipõhine töötamine tähendab ka projektipõhist palgasaamist.

Poenimekiri, ma arvan, ei ole väga oluline. Menüüd võib ju näidata. :) See ei sisalda endas hommikusööke, sest ma küpsetan palju kooke, mida jätkub hommikuks ka, meil esineb mõningast müslisöömist ja samuti mõningast moosisaiasöömist. Kui me oleme terve päeva või hommikul pikalt kodus, siis saab nisuhelbeputru. Hetkel ... on selleks päevaks laupäev. Nii et eelmisel laupäeval me sõime putru puuviljasalatiga. Eesoleval laupäeval me sööme ilmselt ka putru, aga moosiga.

Olin kaks nädalat tagasi väga tubli ja võtsin kohe jupi aega, et koostada nädalamenüü. Õhtusöögid ja magustoidud-koogid, pluss mõningased lisa-toidutegemised. Lisade alla kuulus kaks korda kodujogurti tegemine - õnnestus, kanakarkassist puljongikeetmine - ups, kana on endiselt menetlemata ja sügavkülmas - ja plaaniväliselt ciabatta-tüüpi saiategu, väga planeerimata küpsisetegu ja lihapalliküpsetamine. Meil poefrikadelle ja pihve ja muid poolfabrikaate ei sööda, aga koduvalmistatud lihapallid lähevad iga ilmaga. Pealegi on neid äärmiselt mugav sügavkülma pista ja sealt supi või kastme sisse panna. Sügavkülma tarbeks ma neid valmistasingi.

Niisiis, viimased kümme päeva on meil söödud nii:

E - aedviljasupp ja õunakook
T - makaronid aedvilja-tomatikastme ja lihapallidega, piimakissell
K - kõrvitsasupp curryga, kohupiimarullid
N - omlett ja kartulid, vastavalt soovile kama või koogijäägid (ma olen kuulnud jah, et omletti peetakse mõnel pool hommikusöögiks. Las olla, meile hommikuti nii jõuliselt valguline asi ei sobi.)
R - kartuli-peekonisupp ja apelsinimuffinid
L - riis ja hakkliha-tomatikaste (Mees leidis poest Uncle Ben's magushaput kastet ja arvas, et oleks paras aeg seda teha), kõrvitsa-kookosekook šokolaadikattega
P - kana "Nell Gwyn" ja ma ausalt ei mäleta ... vist midagi kõigest, mida kodus olemas oli.
E - olime õhtul teatris ja elasime ebatervislikul moel saiakestest
T - frikadellisupp ja virsikukompott
K - šnitsel ja kartulid, küpsised
N - Toskaana oasupp sooja juustusaiaga, apelsinisai võiga

Väga supine? Nii ongi. Sügistalv on supihooaeg ja majanduslikult on see üldiselt ka mõttekas. Mitte-suppide juures on vastavalt rohkem või vähem aedviljalist. Üldiselt meeldib mulle igasuguste hakklihakastmete ja muu taolise hulka massiliselt aedvilja segada, nii et eraldi salatit nagu ei mahugi. Omleti ja šnitsli kõrvale pakuti peamiselt koduseid aedviljahoidiseid.

Nädala lõpupoole tuleb kartulisalat, aga mitte eestipärane pudi, vaid maeiteamispärane suuremate tükkidega asjandus, ahju-aedvili ja mingi sinepikana, mida ma kunagi ammu olen teinud ja heana ära märkinud.

Oeh, ja ma peaksin vist taas tubliks hakkama ja uue kahenädalase menüü tegema ... aga me vist käime siiski alles esmaspäeval korralikult poes.

6 comments:

  1. Wow, küll te sööte hästi. Ja iga nädal uued toidud ning sellised suured küpsetised iga päev magustoiduks. Me ei söö kuu aja jooksul ka nii palju magustoitu kui te nädalas :) Väga tubli oled, et nii palju kokata kõige muude tegemiste juures jõuad.

    ReplyDelete
  2. Tead, enamik nendest toitudest valmivad hästi kiiresti ega vaja juurespassimist. Ütleme, see õunakook on maailma lihtsaim asi teha, pole mingi suur küpsetis. Õnneks ei ole meil kellelgi ka mingit eridieeti, välja arvatud Mehe pesukarukõht, mis vajaks küpsetiste asemel suuremal hulgal värsket salatit.
    Tõsi on aga, et tihti ei ole meil päeva jooksul aega või rahalist võimalust korralikult süüa. Väljas söömas käimine või poolfabrikaatide ostmine ei tule üldse kõne alla. Viimaste puhul on muidugi maitse- ja tervislikkuse küsimus ka, ma küll ei tea, mida purgisuppide sisse pannakse, aga tervislikud need kindlasti ei ole. Ja veel - juba lapsena lugesin ma kokaraamatuid sama suure põnevusega nagu juturaamatuid. Siiani loen. Mulle lihtsalt meeldib väga süüa teha ja söögiga katsetada.
    Normaalsed inimesed ostavad ilmselt magustoiduks jäätist ja hästi palju puuvilju ja mingeid näkse. Meil läheks seda nii palju, et ... noh, raha. Koduaia õunad tüütavad ka mingil hetkel ära.
    No ja ilmselt kulutavad kolm ülielavat poisslast ka tunduvalt rohkem kui üks väike armas tüdruk. :)

    ReplyDelete
  3. Loomulikult on ise tehtud toit ikka see kõige maitsvam ja tervislikum, no ja kui sa ise ka selline kokkaja tüüpi oled siis on veel eriti hästi. Minu jaoks on söögitegemine nii tüütu. Kui oleks võimalik siis ma võtaks esmajärjekorras endale koju koka. Koristamise, pesupesemise, triikimise tööd aga ei lubaks kellegil minu eest teha. Ma lausa jumaldan neid töid, eriti triikimist :)

    Need kodus küpsetatud koogid ja magustoidud on ju tegelikult nii tore osa lapsepõlvest ja kodutundest. Selle poole pealt su poistel väga veab.

    ReplyDelete
  4. Eesti purgisupid on suhteliselt tervislikud, olen silte lugenud. Sisuliselt nagu kodus tehtud supipõhi. Säilitamiseks kasutatakse vaakumit, noh et vaakumiga kaan peale, tead küll, nagu koduste hoidistega. Maitse on muidugi nii, nagu masstoodangutel alati, nigel. Kodusupid on kindlasti palju paremad.

    ReplyDelete
  5. Aitäh. Aitäh, Erika, sain taas targemaks. Ma kunagi ostsin mingit purgisuppi, mis ujus õlist, sellest ka niisugune ettekujutus. Ja kuskil oli naatriumglutamaat sees, see on vist see hiina maitsetugevdaja? Ega keegi muidugi purgisupi söömise kätte ei sure, mulle lihtsalt meeldib ise süüa teha.

    Aitäh, Alice. Mulle meeldib ka mõte sellest, et lapsepõlvekodus hõljub saialõhn. :) Aga meie laste lapsepõlvekodus on ka massiliselt tolmurulle, sest koristamist ei kannata ma üldse. Koristaja võtaksin koju küll, kui üldse kellegi tööle võtaksin.

    ReplyDelete
  6. Aga tead et lapsed ei pane neid tolmurulle üldse tähele. Mis neile oma lapsepõlvest meelde jääb on ikka saialõhn ja mõnusalt täis kõht kui mingid tolmurullid. Usu mind. Nii, et kokka aga mõnusalt edasi ja lase nendel tolmurullidel rahus edasi veereda :)

    ReplyDelete